От книгата “6 мита, които спъват Америка” на Франк Нюман,
който е бил заместник министър на финансите на САЩ, а след това дълги години изпълнителен
директор на търговска банка в Китай и е застъпник на Модерната монетарна теория - ММТ.
(From the book “6 myths that hold back America” by
Frank Newman)
“...Да предположим например, че хората в Америка решат,
че над определена река би било много добре за транспорта, търговията и ефективността
да се построи мост. И в Китай стигнат до същото заключение.
Но в Америка би имало финансов проблем. Щатът, на чиято
територия се намира реката, вече е изразходил бюджета си. Федералното правителство
би могло да го финансира, но това би се отчело като нарастване на дефицита за текущата
година и би било много оспорвано поради страха на Америка от митове 2, 4, 5 и
6. Най-вероятно мостът никога не би бил построен в Америка.
Междувременно в Китай нямат никаква грижа относно тези митове. Американски инженери са изчислили, че цената за поправката и поддръжката на националната пътна мрежа, мостове и други инфраструктурни обекти е около $2 трилиона за следващите 5 години – сума, която не е вероятно да бъде осигурена. В Китай би било почти невероятно да се игнорира такъв проект, още повече по време, когато няма пълна заетост. Пекин би видял нужния труд назначен, работниците биха получили работа, а инфраструктурата на страната би се подобрила, правейки я по-конкуретноспособна в бъдеще.
Междувременно в Китай нямат никаква грижа относно тези митове. Американски инженери са изчислили, че цената за поправката и поддръжката на националната пътна мрежа, мостове и други инфраструктурни обекти е около $2 трилиона за следващите 5 години – сума, която не е вероятно да бъде осигурена. В Китай би било почти невероятно да се игнорира такъв проект, още повече по време, когато няма пълна заетост. Пекин би видял нужния труд назначен, работниците биха получили работа, а инфраструктурата на страната би се подобрила, правейки я по-конкуретноспособна в бъдеще.
Правителството би създало специално юридическо лице, което
да притежава и управлява моста и би наредило на големите банки да отпуснат нужните
пари на това юридическо лице за финансирането на моста. Заемът би бил отпуснат от
100% държавна банка, такава като Китайската Банка за Развитие или от една от главните
търговски банки, чиито мажоритарен собственик е централната банка на Китай. Мостът
би бил построен веднага и разходите въобще не биха били отразени в статистиката
за държавния дефицит. Разходите по построяването на моста биха били класифицирани
като “Инвестиция в Китай”, а не държавни разходи. Така Китай би имал подобрената
инфраструктура за народа и икономиката си в бъдеще, докато необосновани страхове,
тикани от митове, биха забавяли развитието на Америка…”
Превод: Райчо Марков
Няма коментари:
Публикуване на коментар