понеделник, 20 януари 2014 г.

"А България ще живее. Страната ни е икебана – много красота в малко пространство."

"...На този народ включително и на БСП, аз предложих път за щастлив развой.

Да излезем от кризата не със стягане на колана и ограбване на народа, а с инвестиции, с изграждане на индустрия. Всички, които казват, че България е била бедна преди 10 ноември, са просто безсрамници. България беше богата с труд и интелектуален капитал.

- Защо пропиляхме парите и оставихме младите хора да избягат?

- Защото търговците превзеха храма. Аз се прощавам с живота и въпреки това не съм свалил знамето. Не си победен, докато не позволиш да сгазят твоето знаме. Моето е още вдигнато, ще го вземат и други. А България ще живее. Страната ни е икебана – много красота в малко пространство.

А младите, които заминават, ще се върнат рано или късно. Спомнете си “Пътуването на Одисей” на Тончо Жечев: “В края на краищата Одисей мина покрай острова на сирените, видя всяка красота и накрая се върна при своята старееща Пенелопа и своя­та скалиста Итака”. А нашата Итака не е скалиста и младостта ни още е жива. Трябва да й помогнем да излезе от днешното поло­жение.

Кой ще й помогне?

Не всички в политиката са мръсници: Втълпяват ни, че са нужни млади и неомърсени хора. Какво значи невинни? Няма невинност, която не е поискана. Невинност е тази, която е поискана и е отказала да се омърси. Нужни са не млади, а хора, които са имали възможност да се омърсят, но не са го сторили. На 19 г. ми предложиха да стана пълномощен министър и професор. Аз отидох в затвора. Аз и хиляди мои другари доказахме, че сме невинни. Там е изборът.

За какво съжалявате?

- За много неща. Съжалявам, че пътят, който чертаех и който спасяваше целия бивш соцлагер, не се реализира. Аз съм привърженик на кейнсианството – излизане от кризата чрез инвестиции. Вместо това бе избран най-трагичният път -  неолиберализмът. Със свиване на коланите можеш да спестиш малко пари, ако си сиромах, но не и да направиш нещо голямо.

Ние свивахме коланите, за да преяждат други.
Как не се разболяха от преяждане, бе, да ги вземат дяволите. Как могат тия хора да гледат сънародниците си да ровят в кофите за боклук и да си строят палати. Сигурно има тръпка в печалбата, сине майчин. А тръпката на оня, който не може да си издържа децата, да си плати лекарствата?! България се нуждае от нов справедлив ред. Социализмът беше опорочен от негодници, но идеята за социална правда и любов между хората няма да умрe. Костов навремето го каза много откровено: “Който е силен, ще стигне целта, който не, ще падне по пътя. Това е законът на джунглата. Другият е на Христа - помагай на ближния си. Социалдемокрацията изповядва този закон. Аз не съм черковник, но нравствеността на християнството е част от моята нравственост…"

Из последното интервю на доктор Петър Дертлиев от 7 ноември 2000 г.




Няма коментари:

Публикуване на коментар