Докато Европа дебатира употребата на плацебо,
катастрофата става по-тежка
(Това е днешната статия в блога на австралийския професор по макроикономикс Бил Мичъл; Източник: billy blog)
Младежта
е нашето бъдеще. Бъдещето принадлежи на младежта ни. Преди, бедността обикновено бе
проблем за старите хора, когато спират да работят и влизат в пенсионна възраст.
По-кратката средна продължителност на живота тогава, в сравнение с днес,
означааше относително по-кратко, но затова пък плачевно състояние за хората в залеза на живота си. Всичко това се промени. Младите хора все още са нашето
бъдеще, но сега има много по-малко бъдеще за тях. Рисковете за изпадане в
бедност и затруднения също се преместиха от по-възрастните членове на
населението към по-младите; от пенсионерите към безработните и нискоквалифицираните работници (Бел.: не и в България, тук
сме им дали еднакви възможности за живот в мизерия и нищета). И се
ядосваме, когато млади хора са отвлечени от това, което те виждат като
атрактивно, изпълнено с надежда бъдеще, което, от време на време, може да
включва, или не, борбата за оцеляване и притежаването на оръжие и бомби. Докато
в същото време политиките, които поддържаме, затварят вратата за всяко бъдеще,
което би могло да бъде по-приемливо за всеки от нас. Икономическият
неолиберализъм създава цъкаща бомба. Великата финансова криза (от 2008 г.) бе
само първият акт на представлението. Обществата, навсякъде в развития свят, подкопават собствените си устои, когато приемат, че фискалната политика
на затягане на коланите (ОСТЕРИТИ) е единствената алтернатива. Алтернатива на
какво?
През
юни миналата година Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) публикува
доклад – Последни данни относно неравенството в доходите (Income
Inequality Update) – който предостави актуални
данни относно трендовете в разпределението на дохода и демографските последици
от нарастващото неравенство.
Резултатите
са добре известни сега, въпреки че последиците от изложените тенденции остават
по-малко осъзнати.
OECD откри,
че:
1. “Разпределението
на “пазарния доход” (брутните приходи и капиталовият доход) продължиха да се
отдалечават, когато много страни се възстановяваха от кризата.”
2.
Най-голямото покачване на неравенството “се появи в онези страни, които бяха
засегнати най-много от кризата: Испания, Ирландия, Гърция, Естония и Исландия,
но също и във Франция и Словения”. В Испания и Гърция неравенството в пазарния
доход се увеличи значително в следствие на кризата и продължи да се увеличава
до неотдавна, тъй като кризата продължава”.
3.
“Домакинствата с по-нисък доход” или загубиха повече по време на кризата, или
се облагодетелстваха по-малко от възстановяването.”
4. “В Гърция … бедността
нарасна с почти 15% в рамките на четири години до 2011 г., като голямо
нарастване (между 9 и 3%) също изпитаха в Ирландия, Испания, Исландия, Унгария
и Мексико.”
5. “За
четирите години от започването на кризата младите хора (на възраст от 18 до 25
години) понесоха най-жестоките загуби на доход, докато възрастните хора (над 65
години), до голяма степен, бяха предпазени от най-лошите ефекти на кризата.”
OECD използва
т. нар. относителна мярка за измерване на бедността, която е “делът на лицата с
приравнен наличен доход под 50% от средния национален”.
Те
също изчисляват “риска за бедност поради дохода” за различни групи, който се
измерва по отношение на общото население.
С
доминирането на неолибералната политика през последните над три десетилетия, OECD постоянно открива, че
“младежта замени възрастните хора като групата, изпитваща по-големия риск от изпадане в бедност поради дохода”.
Последните
данни показват:
Неотдавнашната криза е
засилила тази тенденция.
Тенденцията от средата на
80-те е показана в следващата графика (Фигура 8: Рискът от бедност се е
преместил от възрастните към младите – в доклада).
Тя
показва различните възрастови групи по хоризонталната ос срещу ставката на
бедността по вертикалната ос. Средният за OECD е отчетен за всяка година на
100 (сивата хоризонтална линия) и тогава относителната стойност на бедността за
различните групи е изразена за различните години (различаващи се по цветовете).
Напълно ясно е, че младежта
е изпитала увеличаване на относителната бедност в резултат на кризата и
последвалите я отговори на икономическата политика, докато възрастните
работници са подобрили относителната си позиция по време на кризата.
Фигура 8:
Рискът от бедност се е преместил от възрастните към младите – в доклада
Докладът
на OECD показва
стойностите на бедността според вида домакинство. Не е изненада, че в тази
неолиберална ера не преминаването в пенсионна възраст е доминиращият фактор за
генерирането на бедност.
OECD отбелязва,
че:
“... рискът от бедност
поради дохода бе 4 пъти по-висок сред безработните домакинства, отколкото
съответното население (всички лица в домакинство, с глава на домакинство в
трудоспособна възраст ... [и при увеличаваща се
несигурност за работа] ... Домакинствата със само
един работещ в тях също изпитаха риск за изпадане в бедност – около 50%
по-висок, отколкото средното за населението ... и ...рискът за изпадане в
бедност сред неженените и самотните родители остана непропорционално висок.”
Последните
данни (за декември 2014 г.) на доклада – Заетост и Социална ситуация в ЕС –
преглед по тримесечие (EU Employment
and Social Situation – Quarterly Review) –
публикувани, на 8 януари 2015 г., показват, че ставката за т. нар. NEET (Not in Education,
Employment or Training – Неучащи, неследващи,
неработещи или нетрениращи/необучаващи се) нараства сред повечето нации на ЕС
от 2008 г. насам.
Следната
графика е направена от данните в този доклад и показва ставката на групата
от NEET в
страните-членки на ЕС за 2008 г., 2012 г., 2013 г. – за 15-24 годишните.
(бележка: България е №1 по брой на хората от тази група)
Така че има
увеличаващо се население от млади хора, които сега са напълно отчуждени от
образование и процес на трениране, и които не работят.
Къде
са те? Филтриращи около черния пазар, продаващи тялото си, продаващи наркотици,
живеещи при родителите си, крадящи и намиращи друго патологично използване на
времето си.
Това,
което те не правят, е придобиването на умения, които ще им позволят да участват
успешно в обществения живот, и които ще им осигурят доходи, с които да
управляват собствения си риск.
Като част от Европа 2020 (Europe 2020), която е
“Стратегията на ЕС за растеж за идващото десетилетие”, обявена на 3-ти март
2010 г., тя замени до голяма степен провалилата се Лисабонска стратегия, която
управляваше процеса на изработване на политиката между 2000 и 2010 г..
Европа
2020 има 5 главни цели:
- Да
вдигне стойността на заетост на населението между 20 и 60 години от текущите
69% на 75%.
- Да постигне целта за инвестиране на 3%
от БВП в изследвания и развитие, и по-специално, за подобряването на условията за изследване и
развитие за частния сектор, и да развие нов показател за следене на
нововъведенията.
- Да
намали отделянето на вредни газове с поне 20% в сравнение с нивата от 1990 г.
или с 30%, ако условията са подходящи, да увеличи дела на възобновяемата
енергия в крайното енергийно потребление до 20%, и да постигне 20 процентно
повишение в енергийната ефективност.
- Да
намали дела на преждевременно напускащите училище на 10% от понастоящем 15% и да
увеличи дела от населението на възраст 30-34 години, които са завършили третия
си етап на следване от 31% на поне 40%.
- Да
намали броя на европейците, живеещи под границата на националната бедност с
25%, изваждайки 20 милиона хора от бедност.
Мислейки
относно целите, касаещи бедността и заетостта в този блог, някой би заключил,
че няма голям шанс стратегията да бъде дори и най-малко успешна.
Заветът
да “извади поне 20 милиона хора от бедност и социално изключване до 2020 г.” ще
се провали драматично.
През
2010 г. в ЕС имаше 118 294 хиляди хора, живеещи в бедност, което представляваше
23.8% от населението на ЕС.
До
2013 г. (по последни данни) това число нарасна на 122 649 хиляди или 24.5% от
населението на ЕС - увеличение от 4.4 милиона души, влизащи в бедност, в рамките
на първите три години от плана. Ситуацията ще се влоши, няма да се подобри, ако
няма драматична промяна в политиката.
Последните
данните (за декември 2014 г.) на доклада, Заетост и Социална ситуация в ЕС,
показва, че няма голям шанс за постигане на целта заетостта да стане поне 75%.
Следващата
графика (Глава 11: Стойност на заетостта в 28 страни на ЕС, еврозоната и страни-членки,
второ тримесечие на 2014 г. от доклада) показва отклоненията от целта сред
страните-членки.
Хоризонталната
синя линия е целта на ЕС според Стратегия Европа 2020.
Текущият недостиг за ЕС,
като цяло, е около 21.5 милиона работни места на база от 210,7 милиона работни
места. Заетостта би трябвало да нарасне с повече от 10% върху текущата си
стойност, за да изпълни целта на ЕС.
Тези
нови доклади ни помагат да придобием бърза представа за посоката на тенденциите
в Европа.
Изглежда,
че политическата арена и дебат са тотално сбъркани по отношение на реалността.
Европейските политици не показват никакво притеснение относно проблема –
масивна криза, която ще се влоши, тъй като младите от групата на NEET и
безработните ще минат в по-горни възрастови групи, без никога да са работили
или придобили достатъчно опит, за да могат да си намерят работа, в случай че
търсенето се увеличи.
Какво
ще правят те? Ами, повече от това, което правят сега. Ще набират като гнойна
рана по Les Banlieues – които
обграждат големите градове във Франция и са пръснати из цяла Европа в една или
друга форма.
Терминът
‘les
balieues’ сега е употребяван за нискодоходните жилищни
проекти, където са затворени имигрантите във Франция.
По
време на бунтовете от 2005 г. (преди кризата) видяхме картини като тази, която
следва по-долу в нискодоходните области на Trappes (западно от Париж). Повече от
220 автубуса бяха изгорени като израз на протест и безпомощност. Повечето от
протестиращите бяха младежи от мюсулмански произход от Северна Африка или чернокожи
африканци. (източник - Source).
Заключение
Нужна
е драматична промяна в политиката. Европейците, които сега изглеждат с
най-голямо въображение, мислят за Количествено улеснение (QE) – промяна на политиката,
която буквално няма да направи нищо за облекчаването на кризата. При това тази
интервенция-плацебо причинява невероятен страх сред германците, които мислят,
че небето ще се срути, ако ЕЦБ действа.
Небето
вече пада сега и са нужни огромни увеличения на фискалните дефицити – много
повече от няколкото милиарда еврови облигации, купувани от ЕЦБ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар